Justitie

Unele sancțiuni rutiere au fost înăsprite considerabil.

Unele sanctiuni rutiere au fost inasprite considerabil

Legea nr. 172/2024: O revoluție controversată în legislația rutieră

Legea nr. 172/2024, intrată în vigoare în iunie, a adus modificări semnificative în legislația penală referitoare la sancțiunile rutiere. Aceste schimbări, care vizează în special infracțiunile rutiere și consecințele unei condamnări asupra dreptului de a conduce, au stârnit numeroase controverse și necesită o analiză atentă sub lupa legislației.

Conducerea sub influența alcoolului: de la amendă la închisoare

Prima modificare majoră este eliminarea posibilității de a aplica o amendă în cazul infracțiunii de conducere sub influența alcoolului. În locul amenzilor, pedeapsa pentru această infracțiune este acum exclusiv închisoarea, cu o durată cuprinsă între unu și cinci ani. Aceasta înseamnă că, pentru infracțiunile comise după iunie 2024, nu se va mai putea aplica amenda, iar persoana condamnată nu va mai putea redobândi permisul anulat la șase luni după rămânerea definitivă a hotărârii de condamnare la amendă, așa cum se întâmpla anterior.

Amânarea pedepsei cu închisoarea: o opțiune eliminată

Legea nouă exclude, de asemenea, posibilitatea pronunțării unor soluții de amânare a pedepsei cu închisoarea pentru infracțiunile de conducere sub influența alcoolului și conducere fără permis. În consecință, pentru infracțiunile comise după iunie 2024, va fi obligatorie cel puțin pronunțarea unei pedepse cu suspendarea executării. Aceasta înseamnă că persoanele condamnate nu își vor mai putea recupera permisul în termen de șase luni de la comiterea faptei, așa cum se putea întâmpla până acum dacă se dispunea amânarea executării pedepsei.

Interzicerea dreptului de a conduce pentru o perioadă de până la 10 ani: o măsură excesivă?

Ultima modificare majoră se referă la posibilitatea instanței de a interzice până la 10 ani dreptul de a conduce pe drumurile publice pentru cetățenii care comit infracțiuni rutiere. Această măsură, care poate părea la prima vedere un pas înainte în lupta împotriva accidentelor rutiere, poate genera consecințe nedorite în practică și ridică întrebări serioase despre proporționalitatea pedepsei.

Implicațiile și controversele noii legislații: o analiză critică

Este discutabil dacă este echitabil să interzici pentru numai 5 ani dreptul violatorului de a se apropia de victima sa sau dreptul celui care a comis o tentativă de omor de a se apropia de victimă, în timp ce poți interzice pentru 10 ani dreptul de a conduce pentru o persoană care a intrat accidental în câmpul infracționalității. Această reformă, care contravine legislației rutiere din majoritatea statelor europene, necesită analize și decizii asumate, nu soluții de moment, adoptate fără o înțelegere profundă a implicațiilor lor.

Sursa: oradeanul24.ro